η θεατρική μηχανή
παραστάσεις
εραστάς του θεάτρου
Νέα & Ανακοινώσεις
τι έγραψε ο τύπος
επικοινωνία
 
ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ
Σελίδα: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
"Ροζ φουλάρι" της Γεωργίας Χιόνη
ΑΠΟ ΤΙΣ 31 ΓΕΝΑΡΗ ΩΣ ΤΙΣ 8 ΦΛΕΒΑΡΗ ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ
"Ροζ φουλάρι" της Γεωργίας Χιόνη από τη Θεατρική Μηχανή Καβάλας


Αυτή τη φορά, η τοπική ερασιτεχνική ομάδα επέλεξε μια αστυνομική κωμωδία, γραμμένη από μια νέα Καβαλιώτισσα θεατρική συγγραφέα, την Γεωργία Χιόνη





Με μια αστυνομική κωμωδία επιστρέφει στα τοπικά θεατρικά πράγματα η Θεατρική Μηχανή Καβάλας, η οποία γιορτάζει φέτος την συμπλήρωση δέκα χρόνων ζωής. Συγκεκριμένα, θα παρουσιάσει το έργο της Καβαλιώτισσας θεατρικής συγγραφέως Γεωργίας Χιόνη με τίτλο "Ροζ φουλάρι". Η παράσταση πρόκειται να φιλοξενηθεί στο Αμφιθέατρο της Νομαρχίας από το Σάββατο 31 Ιανουαρίου μέχρι και την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου.

Οι πρόβες του τοπικού ερασιτεχνικού θιάσου πραγματοποιούνται στο Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο του "Πυθαγόρα" και στο Δημοτικό Ξυλουργείο με τους Ανδρέα Ελαία και Δημήτρη Ντουμπουρίδη να αναλαμβάνουν από κοινού τη σκηνοθεσία του έργου.

Η υπόθεση του έργου έχει ως εξής: Ο Περικλής και ο Μένιος, δύο κουτοπόνηροι και καλοκάγαθοι κλέφτες, πηγαίνουν να κλέψουν τη βίλα του μακαρίτη ναυάρχου Επαμεινώνδα Κομνηνού. Η χήρα γυναίκα του μακαρίτη έχει φύγει για το Σαββατοκύριακο εκδρομή μαζί με τις φίλες της, Νάνσυ, Έρση και την ξαδέρφη του μακαρίτη, Μέλπω. Ανενόχλητοι και χαλαροί οι δύο κλέφτες ανεβαίνουν και στη σοφίτα για να κλέψουν.

Εκεί, όμως, που ετοιμάζονται να κατέβουν κάτω με τα τελευταία κλοπιμαία, επιστρέφει αιφνιδιαστικά η χήρα, μαζί με τις φίλες της και το γνωστό μέντιουμ Σαπφώ, για να καλέσουν το πνεύμα του μακαρίτη. Η ανυποψίαστη παρέα ανεβαίνει στη σοφίτα, γιατί όπως λέει η Σαπφώ εκεί είναι πιο δυνατό το "ενεργειακό πεδίο", ενώ οι δύο κλέφτες κρύβονται. Κατά τη διάρκεια της πνευματιστικής συγκέντρωσης και όταν το φως σβήνει, ακούγεται θόρυβος. Όταν το φως ξανανάβει, η Σαπφώ βρίσκεται νεκρή και οι κλέφτες είναι πεσμένοι στο πάτωμα με όλα τα κλοπιμαία. Πανικόβλητη η χήρα καλεί την αστυνομία. Ο Αστυνόμος Δαγκλής καταφθάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση, ενώ όλοι είναι μαζεμένοι στη σοφίτα. Θα τα καταφέρει; Ποια μυστικά θα αποκαλυφθούν;

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Περικλής (Πέρι) Γιαλαμάς: Νίκος Σπυρέλης, Αριστομένης (Μένιος) Μπάμπουρας: Γιάννης Δόμβρος, Ζηνοβία Κομνηνού: Αννα Κυρκιζιώτου, Μέλπω Καλούδη: Λαμπρινή Τερζή, Νάνσυ Τσαουσίδου: Ρούλα Βουδουλάκη, Έρση Παπασκουφά: Νικολέτα Μαρκοπούλου, Σαπφώ το Μέντιουμ: Ελευθερία Τσαρτσάρη, Σεραφείμ Φάκας: Μάνος Μπατζόλης, Ζαχαρίας Δαγκλής: Ανδρέας Ελαίας και Επαμεινώντας Κομνηνός: Δήμος Σιούλας.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια δημιούργησε η Αντιγόνη Τσαφή, ενώ υπεύθυνος για τη μουσική είναι ο Κωνσταντίνος Τσαφής. Οι άλλοι συντελεστές της παράστασης είναι οι εξής:

Χριστίνα Δρακακάκη: Διεύθυνση σκηνής, φροντιστήριο, Μαρία Μπάεβα - Γαβριήλ Σφαιρόπουλος: Οδηγοί σκηνής, Δήμητρα Χατζημιχαηλίδη: Κείμενα προγράμματος, Κατερίνα Κελέσογλου: Αφίσα - πρόγραμμα, Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης: Φωτισμοί, εικαστικό αφίσας: Αντιγόνη Τσαφή - Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης, Φωτογραφίες παράστασης: Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας, Διεύθυνση παραγωγής: Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης.

Τέλος, τα μουσικά θέματα έναρξης - λήξης επιμελήθηκαν οι σκηνοθέτες της παράστασης.

Δέκα χρόνια Θεατρική Μηχανή

Η Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία "Θεατρική Μηχανή Καβάλας" βρίσκεται στον δέκατο χρόνο της ζωής της. Ιδρύθηκε το 1999 με σκοπό την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων, την παρουσίαση βιβλίων, την έκδοση θεατρικών περιοδικών και γενικά ό,τι έχει σχέση με τον πολιτισμό στην ευρύτερη περιοχή του Νομού Καβάλας. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει δεκαπέντε παραγωγές με σημαντικές διακρίσεις σε πανελλήνια φεστιβάλ και με μεγάλη απήχηση στην πόλη και στην περιφέρεια της Καβάλας.

Παραστάσεις

1. Ο Αι Βασίλης Ήταν Σκέτη Λέρα της Ζοσιάν Μπαλασκό (Σεζόν 1999-2000)

2. Μήδεια του Μποστ (Σεζόν 2000-2001)

3. Εχθρός του Ποιητή, νουβέλα του Γιώργου Χειμωνά (Σεζόν 2001-2002)

4. Αυλαία και πάμε... του Ρικ ’μποτ (Σεζόν 2001-2002)

5. Black Out του Τζακ Σάρκι (Σεζόν 2002-2003)

6. Γραμμή του Ίσραελ Χόροβιτς (Σεζόν 2002-2003)

7. Ο Τίγρης του Μάρεη Σίγκαλ (Σεζόν 2003-2004)

8. Τι Είδε ο Υπηρέτης του Τζο Όρτον (Σεζόν 2003-2004)

9. Η Τελετή του Παύλου Μάτεσι (Σεζόν 2004-2005)

10. Αυλαία και ...Πάμε 2:Η Επιστροφή του Ρικ ’μποτ (Σεζόν 2005-2006)

11. Υπουργοί σε Απόγνωση (διασκευή στη Ροζ Μολότοφ) των Ρέππα-Παπαθανασίου (Σεζόν 2006-2007)

12. Μικρά Συζυγικά Εγκλήματα του Ερίκ Εμαννουέλ Σμιτ (Φεβρουάριος 2008)

13. Θεατρική Σπουδή στο έργο Μετά τη Βροχή του Σέρτζι Μπελμπέλ (Απρίλιος 2008 - Φοιτητικό Τμήμα)

14. Θεατρική Σπουδή σε έργα του Ζαν Κοκτό (Απρίλιος 2008 - Εφηβικό Τμήμα)

15. Το Σπίτι της Μπερνάρντα ’λμπα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα (Μάιος 2008)

Αγγελος ΚΑΛΟΓΡΗΑΣ εφ. ΕΒΔΟΜΗ

(angelos.kalogrias@gmail.com)



29/01/2009
Πλησιάζει η στιγμή
Πλησιάζει η στιγμή
Να φορέσουμε το «Ροζ Φουλάρι» της Γεωργίας Χιόνη

Αν δεν είχατε τόσο καιρό νέα του Δημήτρη Ντουμπουρίδη, ήταν επειδή ετοιμαζόταν πυρετωδώς να μας χαρίσει θεατρική ψυχαγωγία και αυθόρμητο γέλιο, ανάλογο με εκείνο των φοβερών Υπουργών του στα πρόθυρα νευρικής κρίσεως. Η Θεατρική Μηχανή Καβάλας λοιπόν επιστρέφει, προς τέρψη των φανατικών της φίλων και οπαδών, προετοιμάζοντας τη νέα της παράσταση. Ο λόγος για το «Ροζ Φουλάρι», μια αστυνομική κωμωδία της Καβαλιώτισσας Γεωργίας Χιόνη.
Οι πρόβες για το έργο συνεχίζονται αυτές τις μέρες στο Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο του Πθαγόρα και στο Δημοτικό Ξυλουργείο. Το χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί θέλει την παράσταση να ανεβαίνει από τις 31 Ιανουαρίου έως και τις 8 Φεβρουαρίου 2009.
Ναι, κωμωδία. Ναι, δια χειρός καβαλιώτισσας συγγραφέως και μάλιστα τέκνο άξιου κι επώνυμου πατρός. Γεωργία Χιόνη λοιπόν κι έχετε δίκιο εάν το επίθετο σας παραπέμπει στον κ. Χιόνη. Ναι, θα σας δώσουμε μία πρώτη γεύση για την υπόθεση της αστυνομικής κωμωδίας, όπως συνηθίζουμε να πράττουμε πάντοτε προκειμένου να σας κρατούμε σε αγωνία και ν’ ανοίγουμε τη θεατρική σας όρεξη.
Το «Ροζ Φουλάρι» με λίγα λόγια, ανοίγει με τον Περικλή και το Μένιο, δύο κουτοπόνηρους και καλοκάγαθους κλέφτες, που πηγαίνουν να κλέψουν τη βίλα του μακαρίτη ναυάρχου Επαμεινώνδα Κομνηνού. Η χήρα γυναίκα του μακαρίτη έχει φύγει για το Σαββατοκύριακο εκδρομή μαζί με τις φίλες της, Νάνσυ, Έρση και την ξαδέρφη του μακαρίτη, Μέλπω. Ανενόχλητοι και χαλαροί οι δύο κλέφτες ανεβαίνουν και στη σοφίτα για να κλέψουν. Εκεί, όμως, που ετοιμάζονται με τα τελευταία κλοπιμαία να κατέβουν κάτω, επιστρέφει αιφνιδιαστικά η χήρα, μαζί με τις φίλες της και το γνωστό μέντιουμ Σαπφώ, για να καλέσουν το πνεύμα του μακαρίτη.
Ανεβαίνουν στη σοφίτα, γιατί εκεί είναι πιο δυνατό το «ενεργειακό πεδίο», όπως λέει η Σαπφώ και οι δύο κλέφτες κρύβονται. Κατά τη διάρκεια της πνευματιστικής συγκέντρωσης και όταν το φως σβήνει, ακούγεται θόρυβος. Όταν το φως ξανανάβει, η Σαπφώ βρίσκεται νεκρή και οι κλέφτες είναι πεσμένοι στο πάτωμα με όλα τα κλοπιμαία. Πανικόβλητη η χήρα καλεί την αστυνομία. Ο Αστυνόμος Δαγκλής καταφθάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση, ενώ όλοι είναι μαζεμένοι στη σοφίτα. Θα τα καταφέρει; Ποια μυστικά θα αποκαλυφθούν;
Οι συντελεστές της παράστασης είναι:
Συγγραφέας: Γεωργία Χιόνη
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Ελαίας - Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης
Σκηνικά - Κοστούμια: Αντιγόνη Τσαφή
Διεύθυνση Σκηνής: Χριστίνα Δρακακάκη
Οδηγοί Σκηνής: Μαρία Μπάεβα - Γαβριήλ Σφαιρόπουλος
Φροντιστήριο: Χριστίνα Δρακακάκη
Φωτισμοί: Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης
Μουσική: Κωνσταντίνος Τσαφής
Κείμενα Προγράμματος: Δήμητρα Χατζημιχαηλίδη
Αφίσα - Πρόγραμμα: Κατερίνα Κελέσογλου
Εικαστικό Αφίσας: Αντιγόνη Τσαφή - Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης
Φωτό Παράστασης: Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας
Διεύθυνση Παραγωγής: Δημήτρης Κεραμεύς - Ντουμπουρίδης
Η διανομή ρόλων ανάλογα με τη σειρά εμφάνισης είναι η ακόλουθη:
Περικλής (Πέρι) Γιαλαμάς: Νίκος Σπυρέλης
Αριστομένης (Μένιος) Μπάμπουρας: Γιάννης Δόμβρος
Ζηνοβία Κομνηνού: Άννα Κυρκιζιώτου
Μέλπω Καλούδη: Λαμπρινή Τερζή
Νάνσυ Τσαουσίδου: Ρούλα Βουδουλάκη
Έρση Παπασκουφά: Νικολέτα Μαρκοπούλου
Σαπφώ το Μέντιουμ: Ελευθερία Τσαρτσάρη
Σεραφείμ Φάκας: Μάνος Μπατζόλης
Ζαχαρίας Δαγκλής: Ανδρέας Ελαίας
Επαμεινώντας Κομνηνός: Δήμος Σιούλας
Τα μουσικά θέματα έναρξης - λήξης επιμελήθηκαν οι σκηνοθέτες της παράστασης. Όχι, ο Δημήτρης Ντουμπουρίδης δεν κράτησε κάποιο ρόλο για τον εαυτό του, αφού όπως πολλάκις μας έχει εξηγήσει είναι φοβερά δύσκολο να τρέχει πανικόβλητος, προκειμένου να συνδυάσει ταυτοχρόνως τις ιδιότητες του ηθοποιού και του σκηνοθέτη. Ναι, όντως επιστρέφει ο Δήμος Σιούλας, τον οποίον πραγματικά αποθύμησαν οι λάτρεις της Θεατρικής Μηχανής. Λίγη υπομονή ακόμη λοιπόν, μέχρι το τέλος του μήνα, για δούμε τι μας ετοίμασαν πάλι οι φίλοι μας.

Βούλα Δεληγιάννη
Εφ. Πρωινή
13/01/09

20/01/2009
"Ροζ φουλάρι"
Εφημερίδα Εβδόμη ΝέαΠολιτισμός
Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2008

ΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ
Επιστροφή στις κωμωδίες με το "Ροζ φουλάρι" της Γεωργίας Χιόνη (photo)


Ο Δημήτρης Ντουμπουρίδης έπειτα από το ανέβασμα δυο διαδοχικών δραματικών έργων, επέλεξε μια κωμωδία, γραμμένη μάλιστα από Καβαλιώτισσα. Οι πρόβες έχουν αρχίσει, αλλά είναι άγνωστο πού θα φιλοξενηθεί η παράσταση.

Η Θεατρική Μηχανή Καβάλας επιστρέφει προετοιμάζοντας τη νέα της παράσταση. Ο λόγος για το "Ροζ Φουλάρι", μια αστυνομική κωμωδία της Καβαλιώτισσας Γεωργίας Χιόνη κι ένα κείμενο που εντυπωσίασε τον σκηνοθέτη Δημήτρη Ντουμπουρίδη.

Έπειτα από δυο δραματικά έργα που ανέβασε διαδοχικά η "Θεατρική Μηχανή", ο κ. Ντουμπουρίδης αποφάσισε μια στροφή στην κωμωδία βασιζόμενος μάλιστα σε ένα παιδί αυτής της πόλης, την Γεωργία Χιόνη και το έργο της. Οι πρόβες για το έργο άρχισαν αυτές τις μέρες στο Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο του "Πυθαγόρα" και το χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί θέλει την παράσταση να ανεβαίνει τον Ιανουάριο του 2009.

Ωστόσο ένα ζήτημα είναι που θα φιλοξενηθεί "Το Ροζ Φουλάρι", αφού ακόμη και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της πόλης είναι εξόριστο από τη στέγη του, το Δημοτικό Θέατρο "Αντιγόνη Βαλάκου" και εξυπηρετείται για δεύτερη συνεχή σεζόν από το Δημοτικό Ωδείο Καβάλας που του έχει παραχωρήσει την αίθουσα "Γιάννη Α. Παπαϊωάννου".

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση, το έργο ανοίγει με τον Περικλή και το Μένιο, δύο κουτοπόνηρους και καλοκάγαθους κλέφτες, που πηγαίνουν να κλέψουν τη βίλα του μακαρίτη ναυάρχου Επαμεινώνδα Κομνηνού. Η χήρα γυναίκα του μακαρίτη έχει φύγει για το Σαββατοκύριακο εκδρομή μαζί με τις φίλες της, Νάνσυ, Έρση και την ξαδέρφη του μακαρίτη, Μέλπω. Ανενόχλητοι και χαλαροί οι δύο κλέφτες ανεβαίνουν και στη σοφίτα για να κλέψουν. Εκεί, όμως, που ετοιμάζονται με τα τελευταία κλοπιμαία να κατέβουν κάτω, επιστρέφει αιφνιδιαστικά η χήρα, μαζί με τις φίλες της και το γνωστό μέντιουμ Σαπφώ, για να καλέσουν το πνεύμα του μακαρίτη.

Ανεβαίνουν στη σοφίτα, γιατί εκεί είναι πιο δυνατό το "ενεργειακό πεδίο", όπως λέει η Σαπφώ, και οι δύο κλέφτες κρύβονται. Κατά τη διάρκεια της πνευματιστικής συγκέντρωσης και όταν το φως σβήνει, ακούγεται θόρυβος. Όταν το φως ξανανάβει, η Σαπφώ βρίσκεται νεκρή και οι κλέφτες είναι πεσμένοι στο πάτωμα με όλα τα κλοπιμαία. Πανικόβλητη η χήρα καλεί την αστυνομία. Ο Αστυνόμος Δαγκλής καταφθάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση, ενώ όλοι είναι μαζεμένοι στη σοφίτα. Θα τα καταφέρει; Ποια μυστικά θα αποκαλυφθούν;

Aγγελος ΚΑΛΟΓΡΗΑΣ

(angelos.kalogrias@gmail.com)




09/10/2008
Η παράσταση του Λόρκα
Εφ. ΠΡΩΙΝΗ 19/05/08

Η παράσταση του Λόρκα ταίριαξε «γάντι» στους καβαλιώτες

«Γάντι» φαίνεται πως ταίριασε ο Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα στην ψυχοσύνθεση των καβαλιωτών, αφού η παράσταση της Θεατρικής Μηχανής «Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα» επέτυχε να προσελκύσει επτακόσιους θεατές. Ο αριθμός αυτός μάλιστα θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος, εάν δεν αποφάσιζαν όλοι να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις, στην διάρκεια των τελευταίων ημερών. Έτσι οι συντελεστές αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων να διώξουν θεατές που δεν θα χωρούσαν στην αίθουσα, όσες καλοπροαίρετες προσπάθειες κι αν καταβάλλονταν. Ειδικά εάν ληφθεί υπόψη ότι πολλοί αναγκάστηκαν να καθίσουν ακόμη και στα σκαλοπάτια, προκειμένου να απολαύσουν την τελευταία παραγωγή της ερασιτεχνικής θεατρικής παρέας.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι για τις παραστάσεις της Πέμπτης, της Παρασκευής, του Σαββάτου και της Κυριακής, είχαν πουληθεί όλα τα εισιτήρια. Στο θεατράκι του Δημοτικού Ωδείου επικράτησε το αδιαχώρητο, ενώ βρέθηκαν και γενναίοι που τόλμησαν να σταθούν ακόμη και όρθιοι, προκειμένου να παρακολουθήσουν την 90λεπτή παράσταση. «Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα» παρακολούθησαν ο Δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής και ο πρόεδρος του Δημοτικού Ωδείου Νίκος Κούτρας, κανείς όμως άλλος εκπρόσωπος δεν θεώρησε σκόπιμο να παρακολουθήσει μία αρκούντως σημαντική και φιλότιμη προσπάθεια.
Τόσο τα μέλη του θιάσου, όσο και γενικότερα οι συντελεστές της παραγωγής νιώθουν απόλυτα ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση του κόσμου. Εάν μάλιστα οι θεατές είχαν φροντίσει να «κατανεμηθούν» ορθότερα στην διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, τότε σίγουρα η παράσταση θα σημείωνε ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία. Φυσικά αυτό σημαίνει ότι η Θεατρική Μηχανή εξετάζει ακόμη σοβαρότερα το ενδεχόμενο επανάληψης τον ερχόμενο Οκτώβριο, κάτι που είχε προαναγγείλει συγκρατημένα ο Δήμητρης Ντουμπουρίδης στην ενημερωτική συνέντευξη τύπου. Δυνατότητα να προστεθούν επιπλέον παραστάσεις αυτή την περίοδο δεν υπήρξε, διότι και τα φώτα του ΔΗΠΕΘΕ έπρεπε να μετακινηθούν, αλλά και ο χώρος θα χρησιμοποιούνταν για επόμενη εκδήλωση.
Ερωτώμενος με «πονηρά ελατήρια» ο Δημήτρης Ντουμπουρίδης απέφυγε να κατατάξει την τελευταία παραγωγή σε κάποια σειρά, μεταξύ των υπολοίπων της ομάδας. Μάλιστα μας απάντησε διπλωματικά με την φράση του Τεννεσί Ουίλιαμς «Ήταν όλοι τους παιδιά μου». Επιπλέον ο Δημήτρης είναι ικανοποιημένος από την επιτυχημένη στροφή στο κλασικό ρεπερτόριο με το κείμενο του Λόρκα, θεωρώντας την σαν ένα πείραμα που γνώρισε την επιτυχία. Για μία ακόμη φορά η ψυχή της Θεατρικής Μηχανής διατύπωσε τις θερμές ευχαριστίες στη Νομαρχία, στο Δημοτικό Ωδείο, στο ΔΗΠΕΘΕ για την ενίσχυση και στον χορηγό της παραγωγής PROTONBANK.

ΒΟΥΛΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ


26/05/2008
ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ ΜΕ ΤΟ «ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΑ ΑΛΜΠΑ» ΤΟΥ ΛΟΡΚΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
Εφ. ΕΝΗΜΕΡΟΣ 13/05/08

Μέχρι 18 Μαΐου η Ρένα Πολίτου-Μπερνάρντα ΄Αλμπα και οι κόρες της, σας περιμένουν στο θεατράκι του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας, για να σας δώσουν μια γεύση από Λόρκα, έτσι όπως την «μαγείρεψαν», με σεφ τον Γιάννη Κουκιά, όλοι οι συντελεστές της παράστασης.

Το έργο είναι πασίγνωστο, ανέβηκε αρκετές φορές στη Ελλάδα από το 1945 που πρωτοπαρουσιάστηκε στα 1936 που γράφτηκε και ευτύχησα να δω την παράσταση του 1996 που σκηνοθέτησε ο Σπύρος Ευαγγελάτος, με την Αντιγόνη Βαλάκου στον ομώνυμο ρόλο. Είχα λοιπόν μνήμες. Ωστόσο, ο κάθε θεατής μπορεί να διαβάσει στο πρόγραμμα της σημερινής παράστασης, όλη την υπόθεση του έργου κι έτσι να γνωρίζει επακριβώς την αλληλουχία των δράσεων στη σκηνή, να είναι έτοιμος να δεχτεί ή να απορρίψει την ποιητική ουσία του έργου, εφ όσον είναι απαιτητικός.
Εν ολίγοις, στην Ανδαλουσία, η Μπερνάρντα κλείνει στο σπίτι της τις πέντε κόρες της, χήρα ούσα με δύο συζύγους κάτω από το χώμα και ασκεί τυραννική εξουσία επάνω τους με κορύφωση την ερωτική σχέση δυο θυγατέρων της με τον αυτόν άνδρα. Η πένα επικεντρώνεται στα ζητήματα καταπίεσης, συμβιβασμού, πάθους ,επιρροής, αλλά είναι κι ένα προμήνυμα του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία, λίγο μετά το γράψιμο του έργου από τον Λόρκα.
Οι θεατές, στην παράσταση που έστησε ο Γιάννης Κουκιάς, θα παρακολουθήσουν με προσήλωση τα δρώμενα, χάρη στο σκηνικό χώρο που δημιουργεί από μόνος του ασφυκτικό κλοιό, θα συμβιώσουν την τραγική μοίρα ( η Αδέλα επαναστατεί ενάντια στη μητέρα της και τελικά το πληρώνει με την ίδια της τη ζωή), την καταπίεση των γυναικών, τη συντηρητική κοινωνία (εμμονή στην παρθενία, θρησκοληψία κλπ), τον απολυταρχισμό ( η κυριαρχία της μάνας με αυταρχικό τρόπο) και θα απολαύσουν μια ερασιτεχνική παράσταση, που όμως δικαιώνει τη φήμη που έχουν οι Καβαλιώτες ερασιτέχνες που ασχολούνται με το θέατρο εδώ και χρόνια.
Στο δύσκολο ρόλο της Μπερνάρντα, η Ρένα Πολίτου δίνει μια στιβαρή ερμηνεία, κρατάει το ενδιαφέρον του κοινού επειδή έχει «γερούς ώμους» και στηρίζει ολόκληρο το οικοδόμημα. Οι υπόλοιπες κοπέλες, άλλη καλύτερα, άλλη λιγότερο καλά, στέκονται δίπλα της με αξιοπρέπεια, δείχνοντας πόσο δούλεψαν τον ρόλο τους. Η απόδοση, έχει να κάνει φυσικά και με την εμπειρία, τη γνώση, το γενετικό τάλαντο, την καθοδήγηση από τον σκηνοθέτη. Οι σχηματικές κινήσεις γυναικών είναι μηχανικές, δημιουργούν φορμαλιστικά σύνολα, μόνο όταν το θέλει ο σκηνοθέτης. Επομένως υπάρχουν διακυμάνσεις, αλλά αυτό δεν έχει καμιά σημασία σε έναν ερασιτεχνικό θίασο που δουλεύει με επαγγελματική ευσυνειδησία και μπόλικο μεράκι, να μην πω και με θυσίες.
Tο γκροτέσκο μακιγιάζ εξαιρετικό, αλλά το σκηνικό και τα κοστούμια, πλην της Άλμπα, ατυχής σύλληψη της σκηνογράφου-ενδυματολόγου, μάλλον ο χώρος που της διατέθηκε την ανάγκασε να προσπεράσει το ποιητικό Λορκικό ήθος και ύφος και έφτιαξε αυτό το ακαλαίσθητο παραβάν με πλαστικό και μάλιστα λευκό. Εκεί θα ταίριαζε μια μαύρη πλερέζα, δηλ μαύρο τούλι που θα έδινε την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του σπιτιού της Μπερνάρντα. Παράλληλα, οι κύβοι σαν εύρημα έξυπνο, αλλά όχι άσπροι. Το χρώμα που κοντράρει το όνομα (άλπμπυ=ασπρο), είναι το μαύρο ,ενώ προσδίδει ταυτόχρονα και το κλίμα που επικρατούσε στο σπίτι του πένθους και της απόλυτης εξουσίας της μάνας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η παράσταση υστερεί, απλά, επισημαίνω κάτι που πιθανώς αν έλειπε, να έκανε πιο ενδιαφέρουσα τη δουλειά. Να σημειώσω ότι η μετάφραση είναι η πρώτη που έγινε στη χώρα, του Νίκου Γκάτσου, άλλο ένα δέλεαρ να δείτε το έργο.
Όμως, παρά τις μικρές λεπτομέρειες που είναι αδύνατον να μου ξεφύγουν και γιατί δε θέλω, η παράσταση είναι πολύ καλή, ευκαιρία να δείτε Λόρκα οι Καβαλιώτες και καταχωρείται στα συν της πορείας της θεατρικής μηχανής. Μάλιστα να διαβάσετε το πρόγραμμα που θα σας δώσουν δωρεάν στην είσοδο, επειδή οι συντελεστές είναι πολλοί και αξίζει να τους μελετήσετε κι επειδή θα μάθετε πολλά για τον Φρεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και το έργο του.
ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ








26/05/2008
Σελίδα: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
 
a mediamax production